August 21, 2011

GERSANG!!

Apa itu gersang?Ada apa dengan gersang?Best ke kalau gersang?weh weh weh, dah dah.. Lu orang jangan nak fikir-fikir yang bukan-bukan dengan entry gua kali ini..

Sebenarnya kali ini, setelah sudah lama mendiamkan diri, gua nak tulis satu entry pasal Gersang. Maksud gua Kumpulan Rock sekitar tahun 88'. Takkan lu orang tak kenal dengan kumpulan Gersang? Kumpulan yang dahulunya popular dengan lagu Suratan Takdir dan Masih Gua terasa,, Maksud gua, Masih Aku Terasa. Bila dah biasa bahasakan diri ini sebagai gua-lu, kadang-kadang tersasul jugak.

Kumpulan Gersang ditubuhkan pada tahun 1981 yang kemudiannya popular sekitar tahun 1988, telah dianggotai oleh lima orang anak remaja (masa tahun 88' tu remaja la) dari Johor. Budak-budak gersang ni dah duduk bawah naungan pengurus Rahim Othman dan naungan BMG studio (masa tu PMC) start dari first album dia orang lagi. Sampailah kumpulan tersebut dibubarkan pada tahun 1990. Gua taknak cerita panjang, gua nak cerita apa yang jadik dekat group ni.

Masa first-first kumpulan ni ditubuhkan, mereka ni tiada penyanyi. So, macam mana cerita ntah Man bai boleh join group ni. Masa mula-mula join dulu, group ni lah antara kumpulan Rock melayu yang membawakan lagu-lagu lentok jiwang sedangkan pada zaman tersebut, lagu-lagu rock kapak tengah up! Kumpulan yang tengah betul-betul naik masa tu adalah kumpulan Wings dengan Search.

So, peminat memang tak suka lah dengan kumpulan Gersang ni. Pernah diceritakan satu masa dahulu, masa kumpulan Gersang ni tengah buat show, mereka telah dibaling dengan telur busuk, batu oleh pengunjung yang hadir masa tu. Bila gua tanya dekat orang ramai pasal peristiwa ni, ini antara respon mereka..

"Kumpulan Gersang kena baling telor masa tengah buat show dekat Taman Tasik Taiping,,album kumpulan Gersang cuma ada 2 je lagu yang best..sebab tu orang marah!!" - Kamal, Parit

"Muzik kumpulan Gersang ni mat rock tak berapa boleh terima,,tambah-tambah lagi diaorang nyanyi lirik yang jiwang-jiwang karat macam Masih Aku Terasa dengan Suratan Takdir..mat rock mana boleh terima lirik macam tu?lagi-lagi bila disuruh nyanyi beramai-ramai.." - Borhan, Merlimau

"Memang laa..masa tu Gersang memang jadi pujaan gadis-gadis remaja. setiap ahli kumpulan ni ada rupa..macam Man Bai..hensem woo..dan kebetulan jugak lagu-lagu yang diorang bawak memang lentok jiwang karat..cair la hati awek-awek ni..mat rock pulak tak suka jiwang-jiwang karat ni, apa lagi, pakat la ramai-ramai tak suka kumpulan ni. Tapi yang mat rock-mat rock bengang dengan Gersang ni pasal mereka dah buat satu fenomena baru dan awek-awek banyak tergilakan diaorang.." Aisyah, Tampin


Macam tu lah antara feedback yang gua dapat. Kat sini, gua ada selitkan satu video macam mana Manbai nak masuk kumpulan Gersang dulu.. Ye-ye je ni? HAHAHAHA

Amacam?


Sumber wikipedia dan Youtube

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like